Idékatalog til grundlagspapiret for Center for Specialiserede Botilbud
Her kan du læse idékataloget til grundlagspapiret for Center for Specialiserede Botilbud. Kataloget består af en række input og forslag fra borgere, pårørende, medarbejdere og ledere til centrets fremtidige udvikling.
Idekataloget - visioner for fremtidens center
Vis alle
Tema 1: Det sociale samvær, årets traditioner og fællesskabet på botilbuddet
Konkurrencer
Banko, som er populært + præmier (mere af det)
Fælles tv-kiggeri (fx afstemning om program)
Fællessang, f.eks. hver fredag
Strikkeaften
Tøjbytning
Spontan hygge
Særlige arrangementer, middage ved højtider, fredagsmiddag, fastelavn mv.
Sociale samværsgrupper, f.eks. om aftenen
Flere fester, f.eks. datingfester
Skabe og fastholde traditioner
Julefrokost og adventshygge
Spise sammen
Kvindeklub
Musikarrangementer
Floorball og Hockey
Faste arrangementer for pårørende, f.eks. bundet på traditioner og noget kulturelt
Personale der kan facilitere fællesmiljøet
Tema 2: Være en integreret del af det lokale samfund
Bruge lokalområdets aktiviteter på lige fod med alle andre borgere i området
Loppemarked/åbent hus hvor lokalbefolkningen inviteres ind
Åbent hus fest for pårørende/netværk og naboer
Høstfest
Loppemarked
Mulighed for flere kreative aktiviteter f.eks. strikning og keramik, også på andre tilbud
Bruge alles kompetencer som f.eks. håndværk til at bygge aktiviteter op
Gudstjenester på botilbuddet og i kirken
Bruge svømmehallerne
Tema 3: Tage del i beskæftigelse, også i lokalmiljøet
Finde job i lokalmiljøet og aktiviteter
Havemedhjælp som brugerjob
Peer-medarbejdere
Peer-indsatser hvor beboerne er med til at arrangere aktiviteter
Samarbejde med frivillige
Kor, evt. arrangeret af en frivillig.
Tidligere ansatte på pension som frivillige
Samarbejde med idrætsforeninger
Samarbejde med foreninger i øvrigt og projekter der kan skabe nye tiltag og nye vinkler
Tema 4: Velvære i dagligdagen
NADA
Wellness
Sanserum, sansegynge
Meditation
Yoga
Foredrag om sund livsstil
Thi Chi (taichi)
Tandpleje
Beautyboks til mænd og kvinder
Kosmetologstuderende
Frisørstuderende
Tema 5: Fysisk aktivitet i hverdagen
Side-by-side-cykel
Morgengymnastik
Fitnessrum og motionsrum - motionscykel + hjælp til at bruge den
Cykle udendørs og gåture
Tema 6: Udendørsaktiviteter
Fiskeri
Orangeri, drivhus, gartneri, sansehave, plante flere bærbuske og plukke bær
Dyr og pasning af dyr
Flere grill- og bålaftener og arrangementer
Sport, aktiviteter og spil og leg i haven, f.eks. Krolf
Tema 7: Arrangementer/aktiviteter
Kulturelle aktiviteter såsom dans, kunstudstillinger, koncerter, teater, opera-bowling
Fodboldkampe
Udendørsaktiviteter – f.eks. bowling, badminton, Zoo og gokart
Ferier i store og mindre grupper
Busture og heldagsture
Tema 8: Større selvstændighed
Individuel understøttelse af den enkelte ud fra ønsker og behov
Aktive i madlavning og lave mad selv
Madgrupper og madklubber/fælles madlavning
Madtræning i køkken
Hjælp til f.eks. netbank og budget
ADL-kurser
Deltagelse i daglige gøremål
Tema 9: Daglige gøremål
Faste indkøbsture f.eks. til Brugsen eller lignende
Deltage i daglige aktiviteter, evt. turnus
Dele faste opgaver: tømme skraldespand, tømme opvaskemaskine, lægge tøj sammen, deltage i opvask, tage ud af bordet
Pleje hønsene
Støvsuge og vaske biler
Feje udenfor
Oprydning
Tema 10: Aktiviteter på tværs
Samlet fest for Center for Specialiserede Botilbud
Fester sammen med de andre botilbud i centret
Besøge andre botilbud, lære hinanden at kende
Aktiviteter på tilbuddet og andre steder så der er noget for alle
Idræt på tværs af botilbud
Tage ud og danse både med andre bosteder og steder hvor folk ikke har psykiske vanskeligheder
Tema 11: Aktiviteter i weekender og om aftenen
Flere aktiviteter i weekenderne, f.eks. banko og film (evt. ved inddragelse af frivillige)
Større aktivitetsniveau i weekenden, mere liv og fællesskab
Flere aktiviteter om aftenen hvor personalet/frivillige/netværk deltager og understøtter fællesskabet
Tema 12: Spontane aktiviteter
Frie dage til spontane aktiviteter
Tema 13: Synlighed og motivation
Uge- og månedsplan for aktiviteter
Infoskærm/tavle
Præmier og konkurrencer
Arbejde med at få beboerne til at fremsætte ønsker til aktiviteter
Dialog med beboerne om morgenen om ønsker for dagen og om planlagte aktiviteter
Udveksling mellem aktiviteter på tilbuddene
Beboermøde hvor der tales om aktiviteter
Inspirationskatalog evt. med billeder
Rollemodeller, f.eks. til at strikke
Anvende det sociale frikort som motivationsfaktor
Beboere er med til at motivere andre beboere til at deltage
Aktivitetsuge: 2 aktiviteter pr. dag, point og præmier. Afslutning med fælles frokost
Tema 14: Borger- og pårørendesamarbejde
Faste netværksmøder
Ingen beslutninger om en borger uden at borgeren har været inddraget
Tydelige aftaler med borgerne om hvem der gør hvad
Samarbejde omkring indlæggelser
Følgeskab til besøg
Pårørende/netværk som frivillig arbejdskraft i aktiviteter
Undervisning og gruppeforløb for pårørende/netværk om f.eks. misbrug
Åben cafe i weekender og aftener hvor pårørende/netværk også kan komme
Hjælp og støtte til at få, eller holde, kontakt med familien/netværk
Personalet skal kende til borgerens netværk - brug bl.a. netværkskort
Erfaringsudveksling mellem pårørende/netværk
Tema 15: Tryghed og trivsel
Arkitektur og indretning, for det er vigtigt for, at man føler sig tryg
Gode boliger
Tilgængeligt personale
Tæt samarbejde med politiet
Personale og frivillige der kan facilitere fællesmiljøet
Åbne og tilgængelige medarbejdere der også har tid til spontane samtaler
Godt med aftalte tidspunkter til samtaler
Aktiviteter skaber tryghed og trivsel
Dialog om andet end sygdom og problemer
Sikkerhedsregler kan (også) skabe en svær hverdag og modvirke fleksibilitet og kan være hæmmende for det rehabiliterende arbejde
Der skal være liv og glæde, der hvor man bor. Det skaber tryghed og fællesskab
God omgangstone mellem alle
Åbne personalemøder
Hvis man er glad og tryg på sit arbejde, udstråler man overskud og tryghed til beboere og netværk
Tema 16: Attraktiv arbejdsplads
Videndeling gennem udvikling af fælles metodekatalog og digital vidensbank, så alle har tilgang til det samme faglige materiale i hele socialpsykiatrien
Hvert andet år gennemføres en trivselsundersøgelse blandt de ansatte, og resultaterne skal indgå i det videre arbejde med at fremme yderligere medarbejdertrivsel og tilfredshed
Åbne personalemøder
Et godt tværsektorielt samarbejde og tværfaglighed
Så vidt muligt ansatte af begge køn
Fælles undervisning og kompetenceudvikling
Tid til kommunikation og samarbejde
Faglig dialog med ledelsen
Gode arbejdsplaner med plads til hensyn og fleksibilitet
Fælles læringsmiljøer på tværs i centret og faglige netværk